OMAR BA
Born in 1977 in Senegal.
Lives and works in Geneva, Switzerland.
SAM SAM, 2017
SAM SAM presents the dramatic situation that has affected the city of Dakar, in Senegal, and its suburbs for over a decade. The growth of the city of Dakar, starting from 1970, has led to an intense pumping of the ground water, which is inherently almost at ground level, for supplying drinking water in Dakar. The Niayes, the wetlands on the outskirts of the capital, have incrementally dried up and caused an urban growth. The urbanization of the suburbs has polluted the groundwater, now unsafe to drink. Pumping operations have decreased, thus increasing the water level and causing serious flooding every winter season. The population in the suburbs fear the rainy season, and its risk of floods. Certain neighbourhoods battle year round with the disaster of stagnant water due to the high groundwater.
Selected biography
2016: Eclosion, Templon Gallery, Brussels, Belgium; Salon D’Automne, Grand Palais, Paris, France ; En toute modestie – Archipel Di Rosa, Mial Séte, France; Mauvaises Graines 2, Topographie de l'Art, Paris, France; You Go To My Head, Daniel Templon Gallery, Brussels, Belgium;
2015: Anne de Villapoix Gallery, Paris, France ; Giuseppe Pero Gallery, Milan, Italy;
2014: Hales Gallery, London, UK; Eclipse, Guy Bärtschi Gallery, Geneva, Switzerland; Summer Exhibition 2014, Royal Academy of Arts, London, UK; Ici l’Afrique/ Here Africa, Château de Penthes, Geneva, Switzerland;
2013: Pandore, Le Manège Gallery, French Institute of Dakar, Dakar, Senegal.
____________________
Né en 1977 au Sénégal.
Vit et travaille à Genève, Suisse.
SAM SAM, 2017
SAM SAM présente la situation dramatique qui frappe la ville de Dakar, au Sénégal, et sa banlieue depuis plus d’une décennie. La croissance de la ville, à partir de 1970, a conduit à un fort pompage de la nappe phréatique, qui dans cette région est par nature presque au niveau du sol, pour l’alimentation en eau potable de Dakar. Peu à peu, les Niayes, des zones humides en périphérie de la capitale, se sont asséchées et ont accueilli une très forte croissance urbaine. L’urbanisation de la banlieue a pollué la nappe phréatique qui est devenue impropre à la consommation. Les pompages ont été diminués, rehaussant ainsi son niveau et provoquant d’importantes inondations à chaque période hivernale. La population des banlieues continue de craindre la saison des pluies, synonyme d’inondations. Certains quartiers doivent même subir à longueur d’année le désastre des eaux stagnantes en raison d’une nappe phréatique affleurant.
Biographie sélective
2016: Eclosion, Galerie Templon, Bruxelles, Belgique; Salon D’Automne, Grand Palais, Paris, France ; En toute modestie – Archipel Di Rosa, Mial Séte, France; Mauvaises Graines 2, Topographie de l'Art, Paris, France; You Go To My Head, Galerie Daniel Templon, Bruxelles, Belgique;
2015: Galerie Anne de Villapoix, Paris, France ; Galerie Giuseppe Pero, Milan, Italie;
2014: Galerie Hales, Londres, Grande-Bretagne ; Eclipse, Galerie Guy Bärtschi, Genève, Suisse ; Summer Exhibition 2014, Royal Academy of Arts, Londres, Grande-Bretagne ; Ici l’Afrique/ Here Africa. L’Afrique contemporaine à travers le regard de ses artistes, Château de Penthes, Genève, Suisse ;
2013: Pandore, Galerie Le Manège, Institut Français de Dakar, Dakar, Sénégal.
SAM SAM, 2017
video, colour, sound
duration: 6’
Courtesy of the artist
Production ART for The World
With the support of SDC / FDFA (Swiss Agency for Development and Cooperation)
____________________
SAM SAM, 2017
vidéo, couleur, son
durée : 6’
Courtesy de l’artiste
Production ART for The World
Avec le soutien de la DDC/DFAE (Direction du développement et de la coopération)