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ALEXANDER KOSOLAPOV

Born in 1943 in Moscow, Russia. Lives and works in New York, USA.

Russian Revolutionary Porcelain, 1989-1990

The series’ title is derived from the Russian porcelains on which heirs from Supremacism and Malevich, at the start of the 20th century, found their artistic discovery in everyday objects’ design. Kosolapov appropriates “Fontaine”, the iconic ready-made urinal by Marcel Duchamp (1917), with the addition of Malevich’s iconography. Decrying superficiality in all its forms, Kosolapov suggests a critique of a society of serial false pretences, a society where each flush can use up to 12 litres of clean water, a society evolving in a flood of common images which encourage generalised passivity.


Selected biography

 

2017: : Moscow Museum of Modern Art, Russia;

 

2016: Icons : West & East, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland; «Kollektsia!», Centre Pompidou, Paris, France;

2014: Freedom of Vodka. Sébastien Bertrand Gallery, Geneva, Switzerland; Post Pop: East Meets West, Saatchi Gallery, London, UK;

2013: Another Look: Appropriation in Art, Nasher Museum, Durham, NC, USA;

2011: Alexander Kosolapov — SOTSART, Leonard Hutton Galleries, New York, USA; The Present and Presence, Moderna Galerija, Ljubljana, Slovenia; Museum of Parallel Narratives, in the framework of L’Internationale. MACBA, Barcelona, Spain.

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Né en 1943 à Moscou, Russie. Vit et travaille à New York, États-Unis.

Russian Revolutionary Porcelain, 1989-1990

Cette série doit son titre au « surnom » donné aux porcelaines russes sur lesquelles les héritiers du suprématisme et de Malevitch, au début du 20e siècle, exerçaient leurs découvertes artistiques dans le design d’objets du quotidien. Il s’agit ici d’une appropriation par Kosolapov du ready-made « Fontaine », le célèbre urinoir de Marcel Duchamp (1917), recouvert de motifs tirés de l’iconographie de Malevitch. Dénonçant la superficialité sous toutes ses formes, Kosolapov propose une critique de la société des faux semblants en série, une société où chaque chasse d’eau peut utiliser jusqu’à 12 litres d’eau potable, une société baignant dans un flot d’images communes et convenues, encourageant une passivité généralisée.

Biographie sélective

2017: : Musée d'art moderne de Moscou, Russie;

 

2016: Icons : West & East, Galerie Sébastien Bertrand, Genève, Suisse ; «Kollektsia!», Centre Pompidou, Paris, France;

2014: Freedom of Vodka. Galerie Sébastien Bertrand, Genève, Suisse ; Post Pop: East Meets West, Galerie Saatchi, Londres, Royaume-Uni;

2013: Another Look: Appropriation in Art, Nasher Museum, Durham, NC, États-Unis;

2011: Alexander Kosolapov - SOTSART. Galeries Leonard Hutton, New York, États-Unis; The Present and Presence. Galerie modern, Ljubljana, Slovénie; Museum of Parallel Narratives. Dans le cadre de L'Internationale. MACBA, Barcelone, Espagne.

Russian Revolutionary Porcelain, 1989- 1990 series of unique sculptures

enamel on glazed porcelain

46 x 30 x 36 cm

Private collection

Courtesy Sébastien Bertrand Gallery, Geneva

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Russian Revolutionary Porcelain, 1989- 1990 série de sculptures uniques

émail sur porcelaine vitrifiée

46 x 30 x 36 cm

Collection privée

Courtesy Galerie Sébastien Bertrand, Genève

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